Mobiele applicaties

From PSG
Jump to: navigation, search
Multidimensionaal leren met de smartphone!

Op deze pagina brainstormen we over ontwikkeling en toepassing van een mobiele applicatie binnen het voortgezet onderwijs. Het gebruik van een app in schoolomgeving is een voorbeeld van toepassing van informatica-gerelateerd onderzoek in een bredere context. Het ontwikkelen van toepassingen voor de brede schoolcontext is een van de meta-taken van informatica op school.

Classcaching

Classcaching is een werktitel voor een mobiele toepassing waarmee de leerling op zoek kan gaan naar taken en evaluatie. Het is gebaseerd op de gameplay van Pokemon Go en de principes van geocaching. De bedoeling is een speurtochtachtige omgeving te creëren met virtuele educatieve doelen in een fysieke omgeving (hybrid space).

We denken in 3 lagen: de school als speelveld, de stad Purmerend als speelveld en de rest van het omliggende land als speelveld. De mobiele telefoon geldt hierin steeds als kompas en ontvanger van lokaal verborgen informatie, als een soort Layar-app.

De eerste opdracht voor de klas is dit plan zelf te ontwerpen, op papier. Zo blijft de klas betrokken bij alles dat we doen.

Inspiratie



Curriculum Informatica
Kernwaarden Kritische houding • Autonomie • e-Literacy • Computerskills 101 • Producent vs. consument • Filemanagement • Reflectie
Ontwerpen Meaning vs. use • Ontwerpmethodiek • GUI • Usability • Design • Kunst • Experiment • Infographics
Programmeren Computational thinking • Debugging • Cryptografie • Algoritmes • Semantiek vs. syntaxis • Databases
Interactie & communicatie Media en consument • Open source • Interoperability • Hybrid space • Mobiliteit • Cloud • Internet of things • Internet freedom • e-Citizenship • Piracy
Maatschappij & cultuur Copyright • Privacy • Censuur • Veiligheid • Duurzaamheid • Webcultuur • Memes • Gezondheid • Identiteit • Geld
Methode Mobiele applicaties • Troubleshooting • Innovatie • Integratie • Interdisciplinariteit • Co-creatie • Open source • Veiligheid • Onafhankelijkheid
Filosofie Kenleer • Paradigmata en verschuivingen • Falsificationisme • Logica • Paradoxen • Kunstmatige intelligentie
Startpagina