Ontwerpen

From PSG
Jump to: navigation, search
Ontwerpen als spiegelbeeld van onderzoek

Ontwerpen is de basis van dingen maken waar we wat aan hebben. Eerst bedenk je wat en vervolgens ga je uitproberen of je het ook kunt maken.

Ontwerpen wordt vaak gevolgd door prototyping en dit doen wij met 3D-printing. Stapsgewijs komen wij zo bij een oplossing die ons past.

Beoordeling Ontwerpen tijdens toetsweek van 5WO

1.Bovenste tekening van groepje Ilse
2.Tekeningen van groepje Anika
3.Tekening van groepje Tyrone
4.Tekening van groepje Colin
5.Tekening van groepje Sander
6.Tekening van groepje Mike
7.Onderste tekening van groepje Paolo

Beoordeling ontwerp Games

We beoordelen hier de punten welke sterk zijn. Vanuit deze sterke punten kan er verder gewerkt worden naar het volgende stadium van de game.


1.Groepje Ilse, Wouter, Kim en Laura: Het hele traject van softwareontwikkeling is in beeld gebracht. Er is nagedacht over zowel de graphics als de wijze waarop de game geprogrammeerd zou moeten worden en het geheel is visueel overzichtelijk in beeld gebracht.


2.Groepje Anika, Demi, Nick en Kaleigh: Dit project is geïnspireerd tot stand is gekomen en dat is toch wel een voorwaarde om een game te laten slagen. Ook was de samenwerking positief en vol zelfvertrouwen was. Er zitten kleurige aansprekende graphics in. Er is een bestaande type platformgame als uitgangspunt genomen.


3.Groepje Tyrone, Annemarie, Cris en Quinten: De graphics waren goed verzorgd, er is zorgvuldig te werk gegaan en de verschillende lagen van de game, die een uitgesproken leer-game was, zijn consequent vormgegeven. Met name Hans was een interessante toepassing. De attributen, zoals het rijbewijs, waren een inventieve toepassing in het ontwerp.


4.Groepje Colin, Ruben, Yoram en Quincy: de game was nuchter en efficiënt weergegeven. Het is een typische Informatica-game die een oplossing biedt aan een specifiek probleem. Deze groep zou geschikt zijn om een diepgaand informatica-probleem op te lossen zoals het ontwerpen van een zoekalgoritme.


5.Groepje Sander, Kick, Koen en Rens: Een game met een duidelijke volgorde en een duidelijke verhaallijn. De consequente uitwerking van de verschillende levels is opvallend. Dat er veel met tekst en uitleg gewerkt is vraagt om meer. Het is een voordeel om een game zo eenvoudig weer te geven omdat je altijd weet waar je bent in het ontwikkelproces.


6.Groepje Mike, Miguel, Rueben en Danny: Abducted: Een griezelig verhaal kan het uitgangspunt zijn van een goede game. Dit groepje heeft dat goed begrepen. Deze game zou ontwikkeld kunnen worden als een serie bij Netflix. Het is van het genre Suspension en daar is en grote markt voor.


7.Groepje Paolo, Miran, Damon en Diego: Leerzame economische game die gebruikt zou kunne worden om bepaalde marktmechanismen te begrijpen. In die zin zou er een competitieve game van gemaakt kunnen worden die op en school of een Universiteit gebruikt zou gaan worden en waarmee spelenderwijs het vak Economie aangeleerd wordt.


De cijfers zijn samengesteld op de rubrieken 1. Inspiratie 2. Uitwerking 3. Diepgang.

Ontwerpen voor de 3D-printer

Als eerste opdracht hebben we hier een motorblok maken voor de Maanauto. De Maanauto is het project wat in de tweede klas voor het vak TechScience gemaakt wordt. Uit hout bouwen de leerlingen daar een frame van een fantasie-auto welke zelfstandig gaat rijden met behulp van een elektromotor. Om de wielen aan te sluiten op de motor zijn er tandwielen nodig.

De opdracht voor de vierde, vijfde en zesde klassen is om een kast van 10cm lengte, 5cm hoogte en 5cm breedte te maken in XYZMaker. Het beste ontwerp wordt naar de 3D-printer gestuurd. Het gemaakte product kan dan ingevoerd worden als kant en klaar motorblok voor de tweede klassers.

Het eerste gelukte 3D-ontwerp is van Damon.


Ontwerp motorblok voor Maanauto